30 January 2011

Fenomena banjir teruk di SANDAKAN..1st time ever..!!

Sambil2 cari bhn tuk wat assignment yg spttnya da kena hantar last week..
tb2 aku rasa nak menulis kt sni plak..ni la akibat klu otak da beku..
sntiasa kekeringan idea, x tau da nk wat assignment cmna..

klu korang nak tau..ni da hari ke-4 hujan turun xberenti2 kt sandakan ni..
adala berenti..tp kejap2 je..pastu gerimis..xlama pastu berenti..pastu hujan lebat blik..mmg xmnntu..
dlm bbrp hari ni mcm2 kejadian da brlaku..byk pokok tumbang tepi2 jln..kes tanah runtuh da kt bbrapa tmpat..pastu jln da nmpak mcm sungai..xde rupa jln raya da..lumpur tebal sna sni..
kereta rosak, tesadai kt kiri kanan jln..xkurang jg harta benda yg rosak..tiang2, papan2 tanda, n mcm2 lg la..
pling teruk stakat ni, kejadian tanah runtuh yg da menyebabkn bbrp nyawa terkorban..
tu x kira kmalangan kenderaan lg..ada yg terbabas..ada yg langgar bontot keta dpn..
mcm2 kjadian ngeri berlaku kt sini..

rasa2nya..selama aku tggal kt sdkn ni, xpena lg sandakan ni kena banjir yg sbgini dasyat..
klu tempat2 yg mmg biasa kena banjir tu, mmg logik la kan..ni plak, tmpat2 yg xpena2 banjir tb2 bole banjir..teruk plak tu..mcm kt rumah mck aku la..18thun dia tggl kt sana, xpena2 banjir..kwsan lain je yg kena..kali ni, air ble naik smpai paras betis lg..
fuhh..pengalaman yg amat dasyat utk warga pnduduk sandakan tahun ni..

aku sempat ambik bbrp gmbar(rasanya byk..) di tmpat kjadian..ni pn kbtulan aku ke bandar..mula2 tu pg library(mcmla rajin sgt)..cr bahan tuk assignment tu la..tp xjumpa2..so,melencong la kejap pg tailor, ambik baju aku yg da siap jahit..xsangka plak bole tperangkap n mnjadi mangsa banjir di tempat kejadian..klu korg ada kt tmpat tu..msti korg pn akan rasa cemas..
tp itu smua xmlemahkan smangat aku utk mengambil gmbar..hahaha..dgn mmgang payung..basah2 kena hujan lg..kaki pn da tggelam..tp sibuk jg nak ambik gambar..kalah2 reporter..hehehe

gambar2 banjir dan tanah runtuh di sandakan..29.01.2011


amacam..??ngeri kan..??bg warga pnduduk sandakan, mmg inila kejadian bencana alam yg terngeri dan terdasyat stakat ni..
aku smpat uplod gmbar ni je kt sini..klu nak tgok gmbar2 lain yg lg dasyat..korg tgokla kt fb aku..ada 1 album koleksi gmbar2 banjir di sdkn ni..

so..marila kt sama2 berdoa agar semua ni akan kembali spt sediakala..
dijangka hujan akan berterusan selama 1 mggu ni lg..
harap xda lg kejadian2 malang yg menimpa kpd sesiapa..
kpd mangsa2 banjir, smoga mereka tabah dgn ujian yg diberikan olehNya..

"wahai bumi jgn la engkau menimpakan bala bencana di belakangmu dan jgn pula engkau menghukum kami di perutmu....ya Allah selamatkan la kami semua dan jgn la engkau mematikan kami dgn bala bencana melainkan kami mati berjuang di jln2 mu..."
...Amin...

- Mohd Safrin -

dlm sempat2 bhujan tu..aku pn smpat posing jg..wlupn basah2..xkira..hahaha



p/s : skrg ni pn tgh hujan lebat..lapar la..huhuhu

♥ Trimas kerana sudi membaca..komen2 xde ker?? ;) ♥

3 comments:

  1. huhuhuhuhuhuhu..my sdkn is cry so bad :(

    ReplyDelete
  2. ya aqu pown tgl gak kt sndkn. . .selama aqu hdup larw kn x prna berlaku bnjir teruk kt sndakn. . .neyh larw yg firts time. . .tp skunk kt sndakn dh cerah da x hujan2 lg. . .moga prkara neyh x brulang lg thn dpn. . .amin....

    ReplyDelete