24 February 2011

Pengalaman bersalin anak 1st ~ Part 1 : hampir bersalin dlm kereta..

Perhatian : 1. Entry ini khas utk golongan wanita shj..klu lelaki nak baca..xde mslh..asalkan kuat semangat je..
2. Entry ini sgt pjg..sila teruskan membaca smpai habis ye..hehehe

Tiba2 rasa nak kongsi pengalaman bersalin dgn kaum2 wanita seantero dunia..
saja je..nak kongsi2..masing2 ada pengalaman sendiri..
lagipun x suma org dpt lalui pengalaman bersalin ni..
bolehla kongsi2 pengalaman ni kan..

ramai member2 aku yg tgh mengandung skrg ni..
ada yg masi di awal2 kandungan..ada yg da di pertengahan..
ada plak yg da sarat mengandung..tggal tggu masa nak bersalin..
apa2 pun..tahniah buat korang semua..
dpt anugerah yg sgt2 berharga, x ternilai dr Allah S.W.T..
best kan pengalaman tu..x kan pena dilupakan..
(aku lambat lg nak menambah..jgn ditanya ok..sdg dlm sesi honeymoon je skrg ni..hehe)

dimulakan cerita..
masa mengandung anak 1st ni..
due aku yg spttnya ialah pada 18.10.2005..tu yg doc bagi..
tp klu korang nak tau..aku bersalin pada 27.09.2005..
3 minggu awal tu..hehehe
mmg x disangka2..selalu org crita, klu anak 1st ni mmg lambat nak bersalin..
tp ada sbb knp aku bersalin awal ni..

masa tu yg tinggal kt rumah..cuma aku, adik ppuan aku, adik lelaki aku, n kakak sepupu aku (kak jeog)..kak jeog ni diimport tggal kt rumah aku sbb nak jaga aku la tu..encik suami aku xde..masa tu dia masi study kat Kota Kinabalu..mak aku pon xde..tyme tu dia pg KL cuti2 malaysia..
so before mak aku jln..sempat la dia tggalkn pesanan apa2 yg ptt..bagi no tepon macik aku yg terdekat..in case klu ada apa2 jadi kt aku kan..bole contact sapa2 yg berkenaan..

sehari sebelum tu..aku buat keja yg x spttnya dibuat ole ibu2 yg tgh sarat mengandung..
korang tau apa aku buat..??
aku kemas bilik..bukan kemas biasa2 ok..aku siap angkat2 tilam, katil, almari, apa semua brg yg ada..alihkan kedudukan..hahaha
berat mmg berat..tp ntahla..nak buat jugak..sendiri2 lg tu..mmg xde sapa tolong..
aku angkat sikit2..alih sikit2 smpaila kedudukan tu aku puas ati..
sbnarnya..masa tu aku plan nak alihkan semua kedudukan brg2 dlm bilik tu utk keselesaan aku masa lepas da bersalin nnti..
sampaikan kak jeog tu pn terkejut tgok kedudukan dlm bilik tu..dia x pcya aku yg alihkan..

keesokan harinya - 27.09.2005 bersamaan dgn hari selasa..
jam 3.30 am gitu..aku tbgun dr tido..rasa sakit perut..so pgla tandas..
perut memulas2..rasa nak mmbuang apa yg spttnya..
tp hbis2 meneran pn..xde apa jugak yg kuar..
hehehe
pastu xdpt tido da..baring2 je la..
dlm stgh jam gitu dtg sakit lg..
tp aku rasa x la sakit sgt pn..mmg rasa mcm nak berak je (agak kurang sopan)..hehe
so pgla tndas lg..tp mcm td jgla..xde apa pon yg kuar..
adala perkara yg sama berulang dlm 3 4 kali..
pastu..dlm jam 5 am tu..aku rasa sakit memulas2 tu mcm makin kuat..
so pg lg tndas..meneran sekuat ati pn..xde apa2 jg yg kuar..
(nsb bby x tkuar masa tu)
pastu sakit tu hilang..x lama pastu..sakit tu pndai plak dtg balik..
ingat sakit2 perut biasa je kan..so sapu2 je la ubat angin..mntau masuk angin ke apa..

akibat rasa x sedap ati..aku sruh kak jeog call auntie aku..dia yg tggal pling dekat ngan rumah aku..so auntie aku tnya aku..da rasa nak beranak ke..??aku ckp x kot..cz aku pn bknnya tau pun kan..hahaha..pastu dia tnya aku..ada sakit2 belakang x..??ada rasa sakit2 pinggang yg mcm ditarik2 tu..??aku ckp x la..cz aku cuma rasa sakit perut memulas2..tu je..so, dia pn ckp..blom lagi nak beranak la kot..

pastu aku x puas ati..kbtulan aku ada cntact num sorang doc kt kk..Dr. Azhar namanya..
nsib dia angkat..mntau masi tido lg subuh2 gitu kn..
dia tanya aku..
sakit tu pndai dtg2 x..??mksudnya pndai sakit kejap..pastu stgh jam hilang..pastu sakit blik..
so aku jwb ya..mmg camtu..
pastu dia tnya lg..sakit tu skrg da cmna..makin cepat sakit x..??mksudnya dlm 10 minit sakit..5 minit dtg blik sakit..
so aku jwb ya..mmg masa tu sakit tu da makin kerap..
terus dia ckp.."kemas brg skrg..pg hospital..jgn tggu lg"..

dgn cemasnya aku pn berkemas dgn bantuan kak jeog..terus call auntie aku sruh dtg hantar pg hospital..auntie aku plak tgh bsiap nak pg keja..nak kena hantar anak dia lg pg sekolah..
ksian dia..tp nsb baik dia ada..
ada satu hal lg yg sgt bertuah..pengajaran buat diri aku sendiri..beg keperluan bby utk bersalin, yg kena bawa pg hospital tu, aku x ready lg..bkn je x ready..baju2 bby pn aku x basuh lg..semua masi berkumpul dlm bakul..
sbbnya..hri tu la aku bru nak basuh..ye la..due pn klu ikut lmbat lg kan..
sgt bertuah okay!!pengajaran buat korang suma n diri aku sendiri..sila sediakan semua kelengkapan 1 atau 2 bulan lebih awal dari tarikh dijangkakan...hehehe

sementara tggu auntie aku dtg..dia ada pesan sruh aku pkai kain sarung..so rembatla kain mak aku..pkai siap2..sambil2 tggu auntie aku dtg..sakit tu mmg makin kuat..
smpai muka aku pn da bekerut2, tbaring2 menahan sakit..
kak jeog tu la yg byk suruh aku sabar..nsb ada dia..klu x..tberanak aku sndiri2 kt rumah..hehe

bila auntie aku smpai..aku pn cpt2 naik keta dia..dgn bantuan kak jeog..da kena pimpin da masa tu..sakit da mcm x ttahan..da la tangga rumah aku tinggi ok..
pastu dlm keta, mula2 tu aku dduk mcm biasa..tp x dpt cz x selesa n sakit pon makin terasa..so auntie aku sruh aku baring..masa tu mmg aku da x tahan sgt..
mmg situasi masa tu sgt2 cemas..
aku da rasa mcm nak meneran bby tu kuar..
pastu auntie aku yg tgh memandu pn jadi cemas jg..speed shbis mungkin..hehe
auntie aku n kak jeog da sruh aku mengucap..istighfar byk2..semua2 la..bagi aku tahan n kuat semangat..
auntie aku sruh aku baring..n ready kangkang kaki..cz masa tu mmg aku da rasa bby tu betul2 nak kuar..

n part yg pling best..masa auntie aku berenti lampu merah kat trafic lite..betul2 dpan hospital tu jugak..da dekat ngan pintu masuk..
masa tu la aku rasa air ketuban pecah..n terus rasa kepala bby da tkuar..
aku bgtau auntie aku..aku ingat lg ayat aku tu..
"auntie, kluar suda kepalanya"
na..makinla cemas auntie aku..suruh tahan2 dulu..tp auntie aku sruh kak jeog ready je sambut bby tu klu betul2 da kuar..
aku pn bkn main lagi..menarik nafas berabis..menahan bby tu jgn kuar..mmg aku pn berusaha jugak menahan sebaik mungkin..hehehe


inilah Hospital Duchess Of Kent Sandakan..tempat aku bersalin tu..

sampai2 je kt hospital..auntie aku terus teriak kt staf2 yg ada kt situ..ada org nak teberanak dlm keta..auntie aku suruh cpat..sbb kepala bby da tkuar..
yg aku sakit ati..wlupn tgh mnahan sakit..aku dgar sorg mck nurse tu ckp..
"anak pertama ka..??ala..lama lg ba tu bru beranak.."
lama kpala hotak..kepala da kuar da pon..hahaha
bila auntie aku bukakan pintu..dgn keadaan aku yg da tkangkang dlm keta tu..
mck nurse tu sendiri juga yg terus cemas..
"ada suda kepala budak ba..cepat2!!"
brula dia becepat2 dgn staf yg lain pg ambil stretcher..


da mcm ni la keadaan masa tu..tp yg ni bby da betul2 kuar..yg kes aku ni..bru bhgian atas kepala je..hehe (gmbar dr google)

pastu dlm kpayahan bdiri..aku naik juga atas stetcher tu..yg pling best tu kan..aku pggil kak jeog tu juga jgn tggalkn aku..hehehe..tpksa la dia menolak skali stretcher tu..bw aku smpai msuk dlm bilik bersalin..tp dia hantar smpai dpan pintu je..nurse x bagi dia masuk..

dlm kelam kabut tu..terus dtg sorang nurse pg tempat aku..sruh kangkang atas stretcher tu..
pastu ziippp!!!!
korang teka..huh!!..gunting la apa lg..
hidup2 tau kena gunting..ngilu nak mampus..
tp masa tu x terasa da sakitnya..
yg aku tau, x sabar da nak meneran kuarkan bby..tu je..
bygkn la da brp lama aku tahan bby tu x bg kuar..hehe
pastu dia suruh meneran..aku pn meneran la..
siap kena marah lg tu..aku meneran kejap je..bby tu bru lpas kepala..bhgian bahu sangkut..
manatau jugak kena teran terus2 kan..
nurse suruh meneran pjg2..
masa tu mmg betul2 aku dpt rasa bby tu kuar..siap rasa bdnnya jtuh atas stretcher tu lg..
nurse angkat bby tu..tunjuk kt aku jantina, bgtau bby perempuan..
tp dia x bg bby kt pangkuan aku..dia terus bw bby aku pg tmpat lain..cz diorg takut bby tu x cukup bulan..

huhhhh!!!!
mmg rasa lega..
rasa mcm..eh..??apa jadi td..??
apa aku buat td ar..??mimpi..??
perut da kempis..sakit pn da hilang..
mmg terus rasa mcm xde apa2 yg berlaku..
betul2 lega..terus senyum2 sendiri..
pengalaman yg best..hehehe

sempat lg aku tgok jam kt dinding..7.05 am..selamat bersalin..
smpai hospital 6.55 am..semua berlaku sgt pantas..
mmg bby aku x sabar sgt da nak tgok dunia..

tp korg perasan x..kt mana aku bersalin..??
atas stretcher ok..n klu korg nak tau..stretcher itu hanya alas besi semata2..xde langsung alas tilam..apa lg bantal..
semua sbb da emergency kn..klu biasa org bersalin..mmg ada katil khas utk bersalin yg siap ada tmpat letak tuk kangkang kaki tu lg..
sian aku kan..hehehe


atas stretcher ni la aku bersalin..mmg sebijik camni..cuma bezanya..yg ni ada tilam..yg tu cuma alas besi kosong je..

ok sambung part 2 nnti..
nak cerita pasal kena jahit plak..
kuat semangat x nak baca..??
hehe


p/s : klu ada soalan..jgn malu2 nak tanya..mntau nak tau lbih lanjut ke..:)

♥ Trimas kerana sudi membaca..komen2 xde ker?? ;) ♥

8 comments:

  1. walaupon xpena rase..
    tp ble bce entry nie, terase sakitnye..hehe

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. huhuhuhuhuh...tak terkata diri ku ini steng...

    ReplyDelete
  3. ngeee...ada ku tag ko dlm entriku

    http://noradzwatyrokkafella.blogspot.com/2011/02/blog-pink.html

    ReplyDelete
  4. kalo ikut kan memang best bersalin ni. tapi yg x tahan bila kena menahan seksa contraction..rasa penat sgt

    ReplyDelete
  5. haaaaa..
    adoii..
    ara dah sampai terbygg bygg dah niee.

    ReplyDelete
  6. steng, aku sukaaaaaaaa! dah besar anak kau skrg yer :)

    cepat skit masuk part 2, dah x sabar nih :p

    ReplyDelete
  7. one more tag...:)

    http://noradzwatyrokkafella.blogspot.com/2011/03/segmen-promote-blogger-mempunyai-kurang.html

    ReplyDelete